07 de juny 2021

Collita d'ORQUIDIES del 2021 (actualitzada a l'octubre amb 3 espècies més)

Gent, enguany he intentat fotografiar moltes orquídies i crec que ho he fet bastant bé. Vosaltres com ho veieu? va una entrada amb la millor foto de cada espècie.

LOCALITZACIONS
Com que la meva vida salta entre el Baix Montseny i el Baix Empordà, TOTES les fotografies són d’un o un altre, excepte el cop que vaig anar a Osona a buscar una que després vaig trobar a l’Empordà… #fotografiaKm0


TECNICA FOTOGRAFICA
Aquest any he decidit canviar radicalment la manera de fer, i la cosa ha acabat essent un mig-mig d’estils, ni el d'abans ni una cosa nova. De tota manera el resultat M’AGRADA MOLT, i crec que seguiré per aquí... #slowphotographer

NOMS
Als biòlegs en general i als orquidiofrikis en particulars els encanta canviar el nom científic cada dos per tres: un que te n’aprens en quatre dies no val. Faré servir els noms populars, o me’ls invento, ja posats... #piulemorquídies

TEMPORADA
La primera fotografia és de finals febrer, la darrera de juny. Mesos frenètics anant amunt i avall arrossegant la família (menys cops) o deixant-la tirada en un racó (més cops). Ja tindrem estiu per recuperar el temps...

ESTRATEGIA
Primer anava directa allà on sabia que trobaria flors. Fotografiava a tort i a dret per passar la gana fotogràfica. Amb la collita a la targeta, pausa i repàs dels voltants. I si donava temps, també voltava amb el cotxe a la recerca de nous llocs. Ha donat resultat.

Comencem?

01 MOSQUES GROSSES
La primera, la més gran, la més abundant. Es la que tothom coneix. Aquí un exemplar del Montseny, però podria ser perfectament de l’Empordà, on surt per centenars.

02 ABELLERA ARANYOSA
La primera de les abelleres, Ophrys pels entesos, una que està subdividida en cinquanta-mil subespècies, i que també és molt freqüent. Una esparraguera al darrera la va enmarcar.

03 ABELLERA FOSCA
Amiga de l’anterior, de vegades comparteixen localitzacions. Aquell dia vaig estar inspirada i les fotos em van sortir pictòriques. O això me sembla.

04 ABELLERA VERMELLA
Una tercera que comparteix localitzacions amb les anteriors, però surt més tard i més dispersa, és més senyoreta. Molt bonica i agraïda de fotografiar.

05 CURRAIA BLANC
No ha estat un bon any pels curraians, quan estaven florits va gelar i les flors es va cremar. Jo només vaig fer aquest primerenc que ha quedat com l’única foto d’enguany. L'any que bé ens hi tornarem a posar.

06 ABELLERA DE MIRALL
O mosques blaves, habitual de Tarragona i de l’Ebre, Tinc una localització en els meus dominis que és un secret que m’emportaré a la tomba, perquè no li penso dir a ningú. O sigui, ningú. Només ho sap la família perquè aquell dia va tocar arrossegar-la, jijiji.

07 ABELLERA GROGA
Vaig anar a Osona buscant-la i tres setmanes després la vaig trobar a l’Empordà, en tres llocs diferents, en un sol matí. Veïns del poble em va dir que se la troben aquí i allà, per tant toca explorar la zona amb rigor.

08 ABELLERA BECADA
Una altra que surt en moltes zones fent parella amb la següent. La coneixia del Montseny, l’he vist a l’Empordà, busqueu-la, que és molt bonica.

09 FLOR D’ABELLA
Li agrada fer parella amb l’anterior, si trobes una és molt possible que trobis l’altre a la mateixa zona. Altra cosa és que passis tu abans que el ramat de torn que deixa el camp arrasat. 

10 LLENGUA DE GALL
Aquesta la tinc fotografiada del dret, del revés i de totes les maneres possibles, coses de tenir-la a milers a prop de casa, però val a dir que és molt comuna, de març a maig la trobes per a tot arreu.

11 ORQUÍDIA MASCLE
Li agraden les alçades, has de pujar bastant Montseny per trobar-la, però a la mossa li van bé els marges de les carreteres i de seguida es deixa veure. Amb ella comença la part més exhuberant de la primavera

12 CLAVELL VIOLACI
Una de les poques que li agrada el bosc, costa menys trobar-la sota arbres que en camps oberts. Puja amb celeritat i en pocs dies s’ha pansit. És un repte.

13 PLATANTERA BIFOLIA
Molt diferent de l’anterior, però la trobes en llocs semblants. Si trobes una, busca pels voltants i segur que veus l’altre. No li agrada estar sola, sempre trobaràs una dotzena de peus en el lloc.

14 FLOR CAPUTXINA
Preciosa, surt en camps oberts i és un goig trobar-la. Una altra que els ramats busquen amb delit. Enguany he conegut un prat on surten a centenars i gairebé vaig tenir un cobriment de cor en veure'l.

15 ORQUIDIA OLOROSA
La meva preferida d’enguany perquè va ser un doble bimbo: trobar una orquídia nova mola molt, però trobar-la per intuïció, sense cap indicació de cap expert, mola encara més!!! De l'Empordà.

16 EPIPACTIS DE FULLA PETITA
Aviam. La planta és una cosa diminuta, lletjota, insignificant, en la que mai t’hi fixaries. Però si t’ajuden a trobar el lloc i te la mires amb una lupa descobreixes que és bonica i tot. Bimbo!

17 ORQUIDIA MAGENTA
Mossa habitual al Pirineu i pre Pirineu, ha tingut a bé baixar fins al Montseny, on la trobes a cotes altes a principis de juny. I mira què bé, un altre bimbo!

18 ABELLERA CATALANA
Orquídia protegida per llei, però no raresa, allà on surt, sempre en camps oberts, ho fa a centenars. No saps amb quina posar-te, totes són encantadores. A més es diu així perquè es va descobrir aquí i només surt en terres catalanes.

19 PENTECOSA
Semblant a la mascle i de dates similiars, però molt més petitona. Les ratlles dels pètals de dalt són inconfusibles. Segons les subespècies el label té puntets o és llis, i surten barrejades al lloc.

20 DACTILORIZA FUCHSII
Te la mateixa aparença que la magenta, però en rosa claret. També surt en les mateixes zones en les mateixes dates, vaja, que semblen germanes. Apareix dispersa, una aquí, una altra més enllà...

21 LISTERA OVATA
Un altre bimbo d'aquest any!!! menuda-menuda, verda-verda, puja molt tibada fent-se valer en prats de cotes altes, però mig amagada per la vegetació.

22 PLATANTERA DE MUNTANYA
S'assembla molt, moltíssim a la bifolia però és molt més singular, més gran i més verda. Feia anys que no la veia i enguany l'he retrobat.

23 ORQUIDIA USTULATA 
Menudeta i boniqueta, sembla una princeseta amb un vestidet de puntets. És una altra dels prats de les alçades montsenyenques, com les cinc anteriors.

24 CURRAIÀ VERMELL
Mateixa flor que el blanc, però en rosa, floreix a finals de juny i amb ella tancaré el ventall d'orquídies de Km0. Ja han sortit els peus però li falten dues o tres setmanes per florir. L'afegiré més endavant

Resumint. Amb l'excusa de no marxar gaire lluny dels campaments base, fent sortides de màxim tres hores (i tornar a casa a dinar), es pot fer un treball xulo que permet confirmar espècies i descobrir sorpreses... #FotografiaKm0

M'han faltat unes quantes que altres cops he trobat i enguany no he tingut sort. O no hi són perquè queden pocs racons sense atrotinar. El Montseny aguanta més bé, però l'Empordà ha perdut molt, amb tantes cases i franges de protecció contra incendis... #MomentDenunciaOn

Però no ens desanimem. Si jo, sense ser experta en res, he estat capaç de fer això, vosaltres també ho podeu fer.

Els agraïments són per a Víctor Coris, Victor Estrada, Dolors Suy, Rogeli Nieto, Quim Reberté, Eloi Iglesias, Joan Goy i Jordi Jubany, que m'han ajudat d'una manera o una altra amb algunes fotografies


------------------ ACTUALITZACIÓ: OCTUBRE DE 2021 --------------------------

Tot i que el gruix de les fotografies d'orquídies les vaig fer fins el juny, després també en vaig trobar, concretament tres més:

25 EPIPACTIS EXILIS
Una mica rara, tota ella verda i menuda, la vaig trobar a una fageda del Montseny, al marge d'un corriol on entrava una mica de llum.

26 ORQUÍDIA FANTASMA
Raresa total, només queden uns poquets peus en un lloc indeterminat del Montseny que surten irregularment. Com que no té clorofil·la es nodreix mitjançant un fong només els anys que s'han aliniat tots els astres (humitat, assoleig, temperatura...). Ha estat la primera vegada de la meva vida que l'he vist, i segurament serà l'ultima.

27 ESPIRAL DE TARDOR
Sembla un espàrrec ple de floretes col·locades en forma d'espiral. No és abundantíssima, però va sortint aquí i allà sense massa manies. Jo la vaig trobar en tres localitzacions diferents, entre setembre i octubre.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada